پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
03 دی 1397 - 13:25

«زخم»‌هایی که ممکن است دوباره «مگس»‌ها را جمع کند!

بدون تردید یکی از دلایل بروز آشوب‌های دیماه ۹۶ که موجب فراهم شدن بستر، برای اجرای سناریوی دشمن شد، عملکرد اشتباه برخی از مدیران اجرائی در کشور. در اعلام افزایش ۵۰% درصدی قیمت بنزین و اعلام قطع یارانه‌ی ده‌ها میلیون نفر از یارانه بگیران، به همراه رسانه‌ای شدن لایحه افزایش ۷۰% درصدی حقوق نمایندگان مجلس در سال گذشته، درکنار، برنامه ریزی چند ساله دشمن بود.
نویسنده :
محمود قاسمی
کد خبر : 1985

پایگاه رهنما :

بدون تردید یکی از دلایل بروز آشوب‌های دیماه ۹۶ که موجب فراهم شدن بستر، برای اجرای سناریوی دشمن شد، عملکرد اشتباه برخی از مدیران اجرائی در کشور. در اعلام افزایش ۵۰% درصدی قیمت بنزین و اعلام قطع یارانه‌ی ده‌ها میلیون نفر از یارانه بگیران، به همراه رسانه‌ای شدن لایحه افزایش ۷۰% درصدی حقوق نمایندگان مجلس در سال گذشته، درکنار، برنامه ریزی چند ساله دشمن بود؛ که، شوک‌های شکننده ای، در یک پروسه زمانی کوتاه، به جامعه وارد کرد؛ و به تعبیر مقام معظم رهبری همان «زخمی» بود که توسط برخی «خودی‌های نادان» ایجاد و «دشمنان دانا» را که مترصد فرصت بودند، به طمع انداخت. تا سناریوی از پیش طراحی شده‌ی خود را زودتر کلید بزنند؛ و «مگسهای» اجیر شده توسط دشمن (منافقین، سلطنت طلبان، دمکرات‌ها، گروهک تندر، پژاک و...) بر روی همین «زخمها» نشستند؛ و اتفاقات ناخوشایندی را در کشور رقم زدند که قطعا می‌شد با مدیریت بهتر و به موقع از آن پیشگیری کرد تا عده‌ای با عملکرد غلط و نادرست خود بستر را برای اجرای برنامه دشمن مهیا نکنند و هزینه‌ای به بزرگی ۲۵ کشته و بیش از هزار نفر زخمی روی دوش نظام نگذارند. هشدار مقام معظم رهبری در ۲۱ آذر ماه سال جاری مبنی بر هوشیاری نیرو‌های انقلاب که فرمودند:: «ممکن است دشمن برنامه خود را برای امسال اعلام کند، ولی در سال ۹۸ اجراء کند.» مستلزم تامل و دقت نظر است و باید همه بستر‌های احتمالی پروژه بحران آفرینی دشمن شناسائی و مسدود شود. چرا که تکرار غفلت و کوتاهی سال گذشته، به هیچ عنوان واز هیچ کس پذیرفته نیست؛ و حفظ امنیت ملی آنقدر برای نظام ارزش دارد که به خاطر آن می‌تواند اقدام به برخورد قاطع و انقلابی با عوامل بهم زننده آن نماید. با این مقدمه چنین بر می‌آید که با توجه به عدم شفافیت عملکرد برخی مدیران اجرائی طی ۶ سال گذشته در دادن وعده‌های کاذب و غیر قابل انجام و ارائه تحلیل‌ها و برداشت‌های نادرست به مردم که بعضا مورد انتقاد مقام معظم رهبری هم قرار گرفته است. این بار تصمیم دولت مبنی بر تقسیم یارانه‌ها توسط استانداران شائبه بسترسازی برای ایجاد «زخم» مجدد در جامعه و فراخوان «مگسها» توسط دشمن در کشور را به ذهن متبادر می‌سازد. زیرا آخرین رصد‌های سیاسی واطلاعاتی نشان می‌دهد. دشمن به شدت برای ایجاد انسجام و همگرائی بین گروهک‌های معاند نظام تلاش می‌کند. به گونه‌ای که طی سال جاری بیش از ۶۴ جلسه، همایش و سمینار در کشور‌های مختلف، جهت ایجاد یک جبهه متحد متشکل از دشمنان داخلی و خارجی، علیه نظام انجام داده، و منتظر بهانه‌ای معیشتی است تا پروژه سوار شدن بر موج اعتراضات مردم و بحران آفرینی را کلید بزند. در انتخابات گذشته تعدادی از مدیران دولتی با عملکرد خود نشان دادند علیرغم ادعای شعارمردم سالاری، که در عمل اعتقادی به آن ندارند؛ و اینک همان‌ها قرار است با پول‌های کلانی که به استان‌ها واگذار می‌شود ان شاالله با رعایت عدالت، آنرا بین مردم تقسیم و حق را به حقدار برسانند.
برخی از نگرانی‌های جدی که در این زمینه وجود دارد عبارتند از::
۱- با توجه به عملکرد بعضی مدیران در استانها، شائبه رانت خواری از این پول‌های هنگفت، دور از انتظار نیست. بخصوص اینکه استفاده از امکانات دولتی برای تامین منافع حزبی، مسبوق به سابقه است. ۲- با توجه به اینکه فعلا ملاک و معیار مشخصی برای شناخت نیازمندان واقعی، در استان‌ها تعریف نشده، مدیران اجرائی می‌توانند؛ با همین بهانه مدت‌ها - حداقل بخشی از این پول را- برای استفاده‌های حزبی و جناحی در حساب خود نگهدارند و در پاسخ مردم بگویند: فعلاً یارانه بگیران مستحق مشخص نشده اند، بخصوص اینکه بعضی مسئولین، در دادن وعده‌های سر خرمن (مثل قول سرشار کردن مردم از درآمد به حدی که از گرفتن یارانه بی نیازشوند و...) تخصص ویژه دارند.
۳- طیفی از احزاب سیاسی در کشور، که بار‌ها ثابت کرده اند، منافع حزبی برایشان از منافع ملی مهمتر است. برای جذب بخشی از این ثروت انبوه، از هم اکنون دندان تیز کرده و کیسه دوخته اند تا با لابی گری‌های مستمر از این فرصت پیش آمده بهره برداری نموده و اهداف سیاسی خود را در استان‌ها پیش ببرند؛ و با توجه به رویکرد دولت که علیرغم ادعا، همچنان کمک‌های پیداو پنهان خود را به «احزاب سیاسی همسو با دولت» در دستور کار دارد. احتمال استفاده از این ثروت ملی در راستای مسائل سیاسی، مثل دادن بودجه تحت عنوان تقویت هنجار‌های اجتماعی و فرهنگی به کانون‌ها و رسانه‌ها و نشریات اصلاح طلب دور از انتظار نیست.
۴- باز گذاشتن دست استانداران برای تصمیم گیری نهائی جهت چگونگی هزینه کرد این پول‌های کلان احتمال اعمال سلیقه و بد مدیریتی را با توجه به تجربه شش سال گذشته، محتمل و بخصوص در استان‌های مرزی می‌تواند به مسائل امنیتی دامن بزند.
۵- قطع یارانه بخشی از طبقه برخوردار جامعه [طبق اعلام دولت]بدون هر گونه بستر سازی و توجیه منطقی، می‌تواند به شکل گیری تجمعات مردمی تحت عنوان «مطالبه مردمی» دامن بزند؛ و به محملی برای اهداف خصمانه‌ی معاندین نظام اسلامی تبدیل شود.
۶- تمام مانور رسانه‌ای دولت مبنی بر شناسائی خانوار‌های محروم، مراجعه به لیست کمیته امداد و بهزیستی است. در صورتی که صد‌ها هزار خانوار محروم در کشور زندگی می‌کنند که به هر دلیل فعلا تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی، نیستند ولذا قطع یارانه این طیف از خانوادها، آنهم در این شرایط گرانی و تحریم، می‌تواند، عصبانیت مردم را بدنبال داشته و در همه استان‌ها بخصوص استان‌های مرزی، به یک چالش امنیتی تبدیل شود
۷- دولت نشان داده است، در بسیاری مواقع، در شناخت مسائل اصلی و نیاز‌های درجه اول و اولویت دار مردم غیر منطقی و غیر کارشناسانه عمل کرده، و موضوعات حزبی و حاشیه‌ای را بار‌ها بر مسائل اساسی کشور مقدم داشته است. واین نوع نگاه به مسائل اساسی کشور، می‌تواند در تقسیم پول بین مردم هم دخیل باشد؛ و موجب نارضایتی مردم شود. نگارنده امیدوار است این طرح دولت، با لحاظ همه جوانب و در نظر گرفتن شرایط کشور و با مشورت ارکان تصمیم گیر نظام، به مرحله اجراء در آید. در غیر این صورت سرمایه گذاری دشمن روی این تصمیم دولت که بر اساس نگاه لیبرالی و اصلاح طلبانه دولتی‌ها شکل گرفته؛ دور از انتظار نخواهد بود.
برچسب ها: امنیت آشوب منطقه

ارسال نظرات